fbpx

Manapság már talán nincs olyan mozgással foglalkozó ember, aki ne hallott volna az SMR eszközökről, elsősorban a henger népszerűsége növekszik. De hogy valóban mire jó, hogyan működik és hogyan kell helyesen használni, azt talán már kevesebben tudják.

Mi az az SMR?

Az SMR „Self Myofascial Release” egy világszerte egyre népszerűbb speciális önmasszázs technika, amely egyedülállóan hatékony az izom-kötőszövet egységének (myofascia) kezelésében.

Az SMR eszközök szakszerű és rendszeres használata jelentősen hozzájárul az izom- és ízületi panaszok  kialakulásának megelőzéséhez, de kiemelkedően hatékony a mozgásszervi rehabilitáció területén is.

Segítségével

▪ növelhető az ízületek mozgástartománya,

▪ csökkennek az izom és ízületi fájdalmak,

▪ elősegíti a testtudat fejlesztését és a sportolói teljesítmény javulását.

Mi az a fascia?

A test legnagyobb védő, érzékelő és információ továbbító szerve, a testtudat legfőbb forrása, lehetővé teszi a könnyed, elegáns, kecses és energiahatékony mozgásokat.  Számos rendellenességért, köztük a krónikus derékfájdalomért, a degeneratív mozgásszervi és belsőszervi betegségekért, sőt, az utóbbi évek kutatásai szerint még a daganatos megbetegedésekért is felelős.  Összességében tehát a fizikai egészség (és nem mellesleg a sportteljesítmény) kiemelkedően fontos  tényezője, a testi jólét egyik fő meghatározója.

A myofasciális rendszer

A myofasciális rendszer az egyes izmok, és azok „pólyájának” rendszere, egymással összefüggő láncolatokat képez: izom-ín-csonthártya-másik izom.

Az emberi testben nincsenek tehát különálló izmok, csak egymással fasciálisan összekapcsolódó izmokból álló láncolatok, azaz myofasciális láncok.  Ezek a különféle láncolatok fasciálisan kapcsolódnak egymáshoz is, így jön létre a myofasciális rendszer. A myofasciális rendszer fasciálisan kapcsolódik minden más szövetünkhöz (bőr, idegek, vérerek, belső szervek stb.) is, tehát az emberi testen belül minden összekapcsolódik mindennel.

A fascia funkciói

  1. Szövetek, szervek „becsomagolása”, támasztása és védelme, valamint tápanyagellátása

  2. A test formájának, alakjának biztosítása = Testkontúr

  3. A szövetek egymáson való elcsúszásának biztosítása

  4. A stressz hatások egyenletes eloszlatása

  5. Helyreállítás (heg, szöveti alkalmazkodás)

Helyes testtartás és a fascia

Csak akkor van lehetőségünk a tartáshibák, rossz mozgásminták tudatosítására és ezek korrekciójára, ha megfelelően működik a fascia (és ezzel a propriocepció), többek között ezért is fontos a fascia minőségének javítása.

A legnagyobb problémát ma az okozza, hogy a civilizált ember nem használja a fasciáját a mozgások során, ettől elveszíti mobilitását.

Mitől csökken a fascia rugalmassága?

  1. különféle sport és egyéb hétköznapi sérülések

  2. különféle túlterhelések

  3. életkor előrehaladtával

  4. hideg

  5. stressz

  6. genetikai tényezők

  7. vízhiány

  8. helytelen táplálkozás (túlzott cukor- és szénhidrátfogyasztás, az

  9. egészségtelen ételkészítési eljárások (pl. magas fokon hőkezelés) illetve a magas (rejtett) cukortartalmú, feldolgozott élelmiszerek)

Milyen hatásai vannak a fascia rugalmatlanná válásának?

  • Csökken minden szövet tápanyag ellátottsága, ami a funkciójukra is hatással lesz

  • Torzulnak a mozgások és a mozgásminták, hisz „merev falat kell áttörni”

  • Nehézkesebbek lesznek a mozgások, így elfárad és elöregszik a test

  • Mindez a belső szervek működésére is hatással lesz

 

Mit tehetünk a fascia rugalmasságának csökkenése ellen?

  • Megfelelő táplálkozás, sok friss zöldség, kevés cukortartalmú és feldolgozott élelmiszer

  • Elegendő vízfogyasztás

  • Stressz elleni védekezés: pl. autogén tréning, jóga, meditáció

  • A fascia megfelelő karbantartása, edzése: myosfascia masszázzsal és speciális fascia edzéssel (mozgással).

Miért hasznos a myofasciális masszázs?

  • csökkenti az izommerevséget

  • segít megszabadulni a felgyülemlett salakanyagoktól

  • megszüntetheti az izomfájdalmat

  • fokozza a vér- és nyirokáramlást

  • segíti a relaxációt

  • öngyógyító választ vált ki a testben

  • segít feloldani az izomcsomókat

  • mobilizálja az izületeket

  • javítja a testtartást

 

Fontos, hogy ha helyesen szeretnéd alkalmazni az SMR eszközöket, mindig szakembertől tanuld meg a használatukat, mert könnyen okozhatsz további problémákat magadnak.  

A megfelelő minőségű SMR eszközök hozzájárulnak a hatékony használathoz, ezért körültekintően válassz hengert vagy masszázs labdát magadnak.

A RAD eszközök vásárlásakor 10% kedvezményt kapsz, ha beírod a RADBHV kuponkódot, látogaass el a www.radroller.hu oldalra!

A cikk forrása: Feövenyessy Medical Fitness Akadémia és RAD Roller Hungary