fbpx

Tapasztalhatjuk, hogy fiatalabb éveinkben a testünk jobban megbocsátotta a túl kevés mozgást és az egészségtelenebb táplálékot. 40 éves kor felett azonban már nem “felejt könnyen” a testünk, sokkal tudatosabban kell odafigyelnünk a mozgásra és a táplálkozásunkra ahhoz, hogy fittek és egészségesek maradjunk.

A testünk már 25 éves korban elkezdi a sejtjeit átépíteni, amit idővel mi is észrevehetünk magunkon, mint az öregedési folyamat egy részét.  A 30-as éveink közepént elkezdjük az izomtömegünk egy részét elveszíteni, amihez hozzájárulhat a hormonális változással járó súlygyarapodás is.  40 éves kor felett az izomsejtek fokozottabban alakulnak át zsírsejtekké és maguk az izomsejtek is elveszítik a rugalmasságuk és összehúzódó képességük egy részét, a kötőszövet egyre lazábbá válik, amit nemcsak egyre jobban látható módon a bőrünk feszességén vehetünk észre, de bár nem látjuk, ugyanúgy igaz ez a belső szerveinkre is.  A csonttömeg csökken és az anyagcsere is lassul.  

Sokat tehetünk ennek a folyamatnak a lassítására az egészséges táplálkozással, rendszeres mozgással és a “normális” testsúly megtartásával. Ha viszont nem teszünk semmit, az izmok és a  szövetek elernyednek, zsírpárnák alakulnak ki (Ajánlott cikk: Stresszpocak? Mit tehetünk ellene?). Az alakunk megváltozik, egyrészt a kötőszövetek lazulásával, a zsírpárnák kialakulásával, de megvastagodhat a bokánk, a hasunk megereszkedhet előre és lefelé, a mellek is megereszkednek, a váll és a hát előrehajolhat.  Ízületkímélő mozgással, tornával, jógával és egészséges táplálkozással nagyon sokat tehetünk azért, hogy a biológiai óránkat kicsit lelassítsuk. Nem arról van szó, hogy 40-50 évesen is úgy nézzünk ki, mint 20 évesen, de 40 felett még inkább felelősek vagyunk azért, hogy energikusak, fittek, lendületesek maradjunk és jól érezzük magunkat a bőrünkben.   

Az öregedés ellen javasolt gyakorlatok:

  1. erősítő gyakorlatok a csontok és az izmok erősítéséért

  2. ízületi mozgékonyságot javító gyakorlatok

  3. csípőnyitó gyakorlatok a csípőízületi merevség csökkentésére és a medence szerveinek egészségéért, a medencefenék, a húgyhólyag és a méh egészségéért, a menstruáció stabilitásáért

  4. testtartásjavító gyakorlatok a gerinc és a belső szervek egészségéért (pl. Spirálstabilizáció)

  5. fordított jóga pozíciók

  6. csavaró jóga pozíciók

  7. stresszoldó gyakorlatok: relaxáció, meditáció, légzőgyakorlatok a nyugodtabb elméért, a hormonális egyensúlyért és az általános egészségért

Jóga gyakorlatok, melyek az öregedés ellen hatnak

  1. Fordított jóga pozíciók

Normális esetben mindig vagy a lábunk van a földön vagy a fenekünk a széken, állunk, megyünk, ülünk, miközben a fejünk a legmagasabb helyzetben van.  Amikor függőleges helyzetben vagyunk, a gravitáció lefelé húzza a testünket és ez hozzájárul az öregedéshez.

A hatha jóga egyik legfontosabb alapirata a 16. században így ír egy fordított pozícióról:  “Ha hat hónapon keresztül rendszeresen gyakoroljuk ezt a pozíciót, eltűnnek a ráncok és az ősz hajszálak.”  A fordított pozíciók rendszeres gyakorlása nagyon kedvezően befolyásolja az arc- és a fejbőr vérellátását. Ezen kívül még a következő kedvező hatásokat várhatjuk:

  • megkönnyíti a vénás keringést a lábakban és a medencében, távoltartja a visszereket

  • erősíti a rekeszizmot

  • a hasi légzés mélyítésével serkenti az emésztést

  • erősíti az immunrendszert

  • serkenti a a nyak és az arc vérkeringését, javítva ezzel a külső megjelenést

  • aktiválja a keringést

  • élénkítő hatású

  • nyugtató hatású

  • segítség lehet alvási problémákra közvetlenül lefekvés előtt gyakorolva

A fentieken kívül a fordított testhelyzetek gyakorlása hatására fokozódik a vérkeringés a fej és a nyak mirigyei körül, ezek a változások segítenek a hormonális egyensúly fenntartásában, távol maradhatnak a menstruációs problámák.

Fordított gyakorlatok:

  • vállhíd

  • urdhva konászana

  • vállonállás fal mellett

  • megtámasztott vállonállás

  • viparita karani mudra

  • ekepóz

  • gyertya

  • fejenállás

  • lefelé néző kutya

  1. Csavart pozíciók

A csavart pozíciók a jóga legősibb gyakorlatai közé tartoznak.  Két fontos hatása a testre: a gerincre és az emésztésre, belső szervekre való hatása.  A test elfordításával ez egyik oldalon nyúlik, a másik oldalon összenyomódik.  Ha a csavarásokat jobbra és balra is elvégezzük, a perisztaltika javul, serkentjük az emésztést.  A jó emésztésről pedig közismert, hogy függ tőle a közérzetünk és az egészségünk.

A gerinc csavarása olyan, mintha egy nedves törölköző kicsvaraása, a pangó vér és a nyirokfolyadék kipréselődik a hasból és a májból, ha pedig elengedjük a pózt, az izomzat elenged és friss vér zúdul be ezekre a területekre, ami átmossa és táplálja azt.

A csavarások kedvező hatásai a fentieken kívül:

  • enyhítik az alhasi puffadást

  • enyhítik a menstruációs tüneteket: a derékfájást és a hányingert

  • megnyugtatják az elmét

  • fokozzák a máj munkáját

Csavart pozíciók:

  • krokodil gyakorlatok fekvésben

  • csavart ülések

  • csavart ülés széken

Jelentkezz az online Tudatos Testtartás Tanfolyamra - Spirálstabilizációs gerinctréning az izomegyensúly fenntartásáért a helyes testtartásért stresszoldó gyakorlatokkal

Felhasznált irodalom:
Bobby Clennell: Nők jóga könyve
Anna Trökes: Jóga 40 éves kor felett