Barion Pixel Az irodai munka és a rossz testtartás közötti összefüggés - Tudatos Testtartás

Sokak számára a hosszú órákon át tartó ülés a számítógép előtt már szokássá vált. Ez a modern munkavégzési forma azonban nem mentes a káros hatásoktól, különösen, ami a testtartást és annak egészségünkre gyakorolt hatását illeti. A rossz testtartás azonban nem csupán rövidtávú kellemetlenségek forrása lehet.

A hosszan tartó rossz testtartás komoly egészségügyi problémákhoz vezethet, beleértve pl. a krónikus hátfájást, nyakfájást, látásproblémákat és még sok más negatív következményt, de rossz hatással lehet az önbizalmunkra is. Ebben a cikkben megvizsgáljuk az irodai munka és a rossz testtartás közötti összefüggést, és megosztok néhány tippet, hogyan csökkenthetjük ezeket a kockázatokat.

Az irodai munka testre gyakorolt hatásai

A rossz testtartás nem csupán ideiglenes kellemetlenséget vagy esztétikai problémát jelent. Hosszútávon súlyos egészségügyi következményekkel is járhat. Amikor a testünk nem a természetes és optimális pozícióban van, az idővel fokozódó stressz és nyomás súlyosbítja a testünk állapotát, ami krónikus fájdalmakhoz és tartós problémákhoz vezethet. 

Tekintsük át részletesen, milyen hosszú távú következményei lehetnek a rossz testtartásnak.

  • Gerincproblémák

A rossz testtartás egyik leggyakoribb következménye a gerinccel kapcsolatos problémák sora. Ezek közé tartozhat többek között a gerincferdülés, a csigolyák elmozdulása, a és a porckorong degeneratív elváltozásai, amelyek hosszú távon mind komoly fájdalommal és mobilitási korlátozottsággal járhatnak. A hát teljes szakaszán (pl. a lapockák között, a derékban) jelentkező krónikus fájdalom gyakran a rossz testtartás következménye.

  • Izomfeszültség és -gyengeség

A nem megfelelő testtartás miatt egyes izmok túlzottan megfeszülnek, míg mások gyengülnek . Ez az izomegyensúly felborulása hozzájárulhat a testtartás további romlásához, és fokozhatja a fájdalom érzetét, különösen a nyak, a vállak és a hát területén. De jelentkezhet probléma a csípőben, a combokban vagy akár a térdekben is.

  • Mozgásszervi rendellenességek

A tartós rossz testtartás oda vezethet, hogy a testünk kompenzációs mechanizmusokat fejleszt ki, ami ízületi rendellenességekhez és a mozgásszervi rendszer egyéb problémáihoz vezethet. Ezek a kompenzációs mechanizmusok gyakran tovább súlyosbítják az alapjában véve rossz testtartást, létrehozva ezzel egy ördögi kört.

  • Légzési problémák

A rossz testtartás korlátozhatja a tüdő kapacitását, megnehezítve a mély légzést. Ez csökkentheti az oxigénfelvételt, ami fáradtsághoz, fejfájáshoz és koncentráció zavarhoz vezethet. A megfelelő légzés elengedhetetlen a test optimális működéséhez és az általános jólét biztosításához.

  • Mentális egészség

A rossz testtartás nem csak fizikai problémákat okozhat, de a mentális egészségre is hatással lehet. A krónikus fájdalom és a testi diszkomfort hozzájárulhat a stresszhez, szorongáshoz és depresszióhoz. Ezenkívül a testtartásunk befolyásolhatja az önbizalmunkat és az önértékelésünket is.

Tudatos testtartással a fájó derék ellen

De akkor mit tehetünk a rossz testtartás ellen?

  • Ergonómikus munkahely kialakítása

A munkahelyi körülmények kialakítása során elengedhetetlen a jó testtartás elősegítésében. Az állítható magasságú asztalok és székek, illetve azok váltogatása, valamint a megfelelően beállított monitorok segíthetnek a testet a megfelelő helyzetben tartani.

  • Rendszeres szünetek és mozgás

Fontos, hogy rendszeresen tartsunk szünetet, és mozgassuk át a testünket, még akkor is, ha csak rövid sétákról vagy nyújtózkodásról van szó. Ez segít megelőzni az izmok merevségét és javítja a vérkeringést. Jó ötlet lehet, hogy 50 perc munka után beiktatunk egy 10 perces szünetet és sétálunk egy kicsit vagy átmozgatjuk a tagjainkat.  Ha tehetjük, használjuk ki a lehetőséget és telefonhívások közben ne üljünk, haneem, ha sétára nincs is lehetőség, legalább járkáljunk fel-alá a szobában vagy irodában.

  • Testtartást javító gyakorlatok

Szánjunk időt testtartást javító gyakorlatokra, amelyek segíthetnek az izomzat megerősítésében és a rugalmasság növelésében. 

Szerencsére a Tudatos Testtartás Online Program segítségével meg tudod tanulni hogyan szabadulj meg a nyak-, váll-, és hátfájásodtól és javíts látványosan a testtartásodon csupán napi 15 percben!

  • Tudatosság

A rendszeresség elérése érdekében állítsunk be rendszeres emlékeztetőket, alkalmazzunk applikációkat, amelyek figyelmeztetnek minket a szükséges szünetekre és testtartás javítására. Az is segíthet, ha munkatársakkal kölcsönösen emlékeztetitek egymást a helyes testtartás fontosságára, egyfajta támogató közösséget hozva létre ezzel.

A Tudatos Testtartás Online Program során több olyan könnyen használható technikát is tanulhatsz, amivel jól szervezetten, könnyedén építed majd be a gerinctréninget a mindennapjaidba.  Gyakorlók százainak tanítottam már meg a módszert és bizonyítottan működik.

Tudatos Testtartás gyakorlatok munka közben

Az állandó irodai munka és a rossz testtartás közötti összefüggés egyértelmű, de szerencsére számos módszer áll rendelkezésünkre annak megelőzésére és kezelésére. 

Egy támogató munkahelyi környezet kialakítása, a rendszeres mozgás és a testtartást javító gyakorlatok beépítése a mindennapjainkba hozzájárulhat egészségünk megőrzéséhez.  

Az egészséges testtartás nem csak a fizikai jólétünk javítását jelenti, hanem hozzájárul a mentális egészségünk és általános életminőségünk javításához is! 

 

Tetszett a cikkünk? Oszd meg másokkal is!